Gratis OV-abonnement voor 66-plussers met een laag inkomen

Gepubliceerd op: 22 januari 2024 08:30

Iedereen boven de 66 jaar met een laag inkomen kan een gratis OV-abonnement aanvragen.

Met dit abonnement kunt u in de hele provincie Utrecht gratis gebruik maken van de bus, tram, buurtbus en flex-diensten van U-OV en Syntus Utrecht. U kunt doordeweeks na 09.00 uur reizen en in het weekend en op feestdagen de hele dag.

Het gratis OV-abonnement is voor iedereen die:

• ouder is dan 66 jaar
  • woont in de provincie Utrecht
  • niet meer te besteden heeft dan € 22.200 per jaar (alleenstaand) of € 30.200 per jaar (samenwonend)

Hoe vraagt u het gratis OV-abonnement aan?

Het gratis OV-abonnement kunt u aanvragen via de website www.gratisreizenouderen.nl.
Hier staat uitgelegd hoe u het abonnement kunt aanvragen.

Hulp nodig?

Wilt u hulp bij het aanvragen van het OV-abonnement. Kom naar de Bibliotheek.
We helpen u graag verder met uw aanvraag.
Kijk hier wanneer de Bibliotheek open is.

Initiatief voor deze actie

Het initiatief voor deze actie komt uit het coalitieakkoord van de provincie Utrecht. Het is bedoeld om ouderen met een krappe beurs meer bewegingsvrijheid te geven en kansen om sociale contacten aan te knopen.
“Ouderen in de provincie Utrecht met een laag inkomen hebben het moeilijk”, aldus gedeputeerde Arne Schaddelee. “Er is onder deze groep sprake van stille armoede. De financiële drempel om het huis uit te gaan, is hoog. Eenzaamheid is vaak het gevolg. Het openbaar vervoer kan deze groep over de streep helpen en het leven net iets aangenamer maken. De provincie Utrecht biedt deze mensen daarom een jaar lang gratis gebruik aan van bus en tram.”