Vacatures vrijwilligers SeniorWeb De Ronde Venen

SeniorWeb De Ronde Venen heeft een leslocatie in de Bibliotheek Mijdrecht. Er is een nauwe samenwerking met de Bibliotheek op inhoudelijk en organisatorisch gebied. Inhoudelijk sluit het aanbod van SeniorWeb aan op het aanbod dat de Bibliotheek biedt.

Organisatorisch gezien is SeniorWeb De Ronde Venen een onderdeel van de Bibliotheek AVV. Dat betekent dat de vrijwilligers behalve SeniorWeb-ambassadeur, óók vrijwilliger zijn bij de Bibliotheek. Zij ondertekenen een vrijwilligerscontract.

SeniorWeb De Ronde Venen heeft ruimte voor nieuwe vrijwilligers voor onderstaande functies. Indien wenselijk kunnen deze functies gecombineerd worden.

Vrijwilliger Organisatie SeniorWeb De Ronde Venen (1 vrijwilliger)

Samen met de coördinator van de leslocatie, ben je verantwoordelijk voor de cursusadministratie, de financiële administratie, de inroostering van de vrijwilligers, de samenwerking met het Stichtse Vecht Computercafé. Je bent ook het aanspreekpunt voor de coördinator van Bibliotheek AVV

Kennis, vaardigheden en attitude

• Kennis en interesse: interesse in het organiseren van lokale activiteiten met vrijwilligers op het gebied van digitale onderwerpen.
  • Vaardigheden: affiniteit met administratie, kennis van Office; Organisatorische vaardigheden.
  • Attitude: affiniteit met de doelgroepen vrijwilligers en senioren; gestructureerd, nauwkeurig, analytisch; communicatief, klantgericht, verbindend.

Werktijden en aantal uur in overleg.

Vrijwilliger Docent SeniorWeb De Ronde Venen (meerdere vrijwilligers welkom)

De docent verzorgt educatieve activiteiten gericht op digitale vaardigheden en hulp in de Bibliotheek Mijdrecht. Dit is een SeniorWeb leslocatie. Deze educatieve activiteiten bestaan uit:

• het (mede) verzorgen van een cursus of workshop
  • individuele instructie
  • begeleiding van inloopspreekuren

De laatste jaren verschuift de vraag steeds meer naar individuele ondersteuning en uitleg. De docent wordt dus steeds meer een coach/begeleider die stimuleert en activeert.

Kennis, vaardigheden en houding:

• Een ervaren computer- en smartphone/tabletgebruiker die geïnteresseerd is in nieuwe digitale ontwikkelingen.
  • Ervaring in het geven van uitleg (aan senioren) is een pré, maar de interesse en de wil om zich te verdiepen in de ‘lerende mens’ is belangrijker. Geduldig zijn is hierin van groot belang.
  • Nieuwsgierig naar nieuwe digitale ontwikkelingen die impact hebben op het dagelijks leven van senioren.
  • Gevoel voor het begrijpelijk kunnen maken en het uitleggen van lastige computerbegrippen.
  • Teamwerker met de wil zich te blijven ontwikkelen.

Inzet voor de functies:

• Neemt de tijd om de cursisten/bezoekers van de leslocatie te leren kennen en aan te sluiten bij hun leerwensen.
  • Denkt met collega’s na over de ontwikkeling van een educatief aanbod dat aansluit bij de leerwensen van de bezoekers.
  • Houdt ‘het vak’ bij door de actualiteit te volgen. Via de website van SeniorWeb en de halfjaarlijkse themamaanden. Neemt deel aan bijeenkomsten van SeniorWeb voor kennisdeling.

Voor meer informatie of voor een sollicitatie kun je contact opnemen met José van Waaijen: j.van.waaijen@bibliotheekavv.nl.