Vacature Vrijwilliger Taalvisite

Taalachterstand kan een groot probleem zijn voor de ontwikkeling van een kind. Met het project Taalvisite kan de Bibliotheek helpen kinderen meer plezier te laten krijgen in taal en lezen. Een vrijwilliger komt 15 keer bij een kind thuis om voor te lezen of samen te lezen en taalspelletjes te doen. Ook de ouders worden erbij betrokken.

Voor het project Taalvisite zoeken wij vrijwilligers. Taalvisite richt zich speciaal op het verkleinen van taalachterstand bij kinderen tussen de 2 en 12 jaar. Vrijwilligers gaan 15 weken, één uur per week, bij een gezin ‘op visite’. Zij lezen de kinderen voor of lezen samen met de kinderen. Daarnaast ondernemen ze allerlei taalactiviteiten. De ouders worden zodanig betrokken bij Taalvisite dat ze na 15 weken zelf hun kind kunnen voorlezen of helpen bij het lezen. Taalvisite richt zich zowel op gezinnen met Nederlands als tweede taal als op gezinnen waarvan de ouders laaggeletterd zijn of de kinderen een taalachterstand hebben.
De gezinnen worden aangemeld via de basisschool of peuterspeelzaal/kinderdagverblijf.

Wat zijn je taken?
Gedurende 15 weken één uur per week voorlezen bij de kinderen thuis; uitzoeken van de materialen voor Taalvisite bij de dichtstbijzijnde Bibliotheek.

Wat vragen we van jou?
Goede Nederlandse spreekvaardigheid; affiniteit met kinderen en taal; plezier hebben in het (voor)lezen uit kinderboeken.

Wat bieden wij?
Een praktische training voor Taalvisite. Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG-Verklaring) is vereist. Onkosten voor de aanvraag worden vergoed.

Meer informatie?
Heb je nog vragen? Stuur een mailtje naar: educatie@bibliotheekavv.nl.

Meld je hier aan voor vrijwilliger Taalvisite