Groot Abcouder Dictee

Gepubliceerd op: 12 december 2023 15:00

Op maandag 11 december was het Groot Abcouder Dictee, georganiseerd door de Lionsclub Abcoude-Baambrugge en dit jaar voorgelezen door dorpsgenoot Eva Jinek.

Opbrengt voor de Bibliotheek

De opbrengst dit jaar gaat naar het Taalcafé dat elke week gehouden wordt in de Bibliotheek Abcoude.
Aan het eind van de avond mocht de Bibliotheek het prachtige bedrag van € 3.200,- in ontvangst nemen.

Ruim 2,5 miljoen Nederlanders hebben beperkte basisvaardigheden: zij hebben bijvoorbeeld moeite met Nederlands lezen, schrijven of spreken, of met de computer en het internet. In de gemeente De Ronde Venen zijn dit ruim 3400 inwoners. Meer dan de helft van hen is in Nederland opgegroeid en naar school geweest.

Samen met Tympaan-De Baat helpt de Bibliotheek inwoners van De Ronde Venen bij het beter Nederlands leren lezen, schrijven en spreken.

Taalcafé

In het Taalcafé kunnen anderstaligen binnenlopen om te oefenen met Nederlands spreken en luisteren. Het helpt mensen bij het krijgen van meer zelfvertrouwen om Nederlands te gaan praten. Ook is het een fijne manier om anderen te ontmoeten.

Van de opbrengst van het dictee zal de Bibliotheek een training opzetten voor de Taal-vrijwilligers, zodat ze de bijeenkomsten in het Taalcafé nog beter kunnen invullen. En verder zullen er diverse materialen worden aangeschaft, zoals spelletjes waarbij de taalvaardigheid kan worden geoefend.