Vrijwilligers

Ook vrijwilliger worden in de Bibliotheek?

Lees hier de verhalen van vrijwlligers in onze Bibliotheek.

Vrijwilliger gastheer / gastvrouw

Al bijna 15 jaar ben ik nu iedere dinsdagmiddag als gastvrouw in de Bibliotheek Mijdrecht aanwezig. Materialen opbergen, de kasten netjes houden, aangevraagde boeken opzoeken, de displaytafels bijhouden, ik doe het allemaal met heel veel plezier. En hoe leuk is het niet om iemand wegwijs te maken in de Bibliotheek en/of op de computer, of iemand met een speciale vraag te kunnen helpen.

Vrijwilliger Stichtse Vecht Computer Café

Twee maal per maand zit ik op het Digitaal vragenuur in de Bibliotheek Breukelen en Loenen. Ik ben nieuwsgierig van aard en wil graag het naadje van de kous weten. Bij problemen kijk ik of ik een oplossing kan vinden op internet. Het is elke keer weer spannend met welke vragen mensen komen. De digitalisering is voor veel mensen te moeilijk.

Vrijwilliger Klik & Tik

Bij Klik & Tik help ik mensen op weg met de computer en de digitale wereld door tijdens de cursus vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden. Het doet me goed om deze mensen na de cursus met een certificaat te zien vertrekken en hopelijk is hun interesse dan gewekt om meer hiermee te gaan doen zodat het makkelijker wordt met de digitale wereld te werken en ze zich beter thuis kunnen voelen.

Vrijwilliger Taalvisite

Omgaan met kinderen vind ik een van de leuke kanten van het werken in de Bibliotheek. Toen ik een oproep zag voor vrijwilliger taalvisite wist ik meteen; dat is wat voor mij. Voorlezen, een spelletje, samen praten, daarna afsluiten met een gedichtje. De 15 weken vlogen om en de ouders zagen hoe leuk de meisjes het vonden en gingen zelf meer voorlezen.

Taalvrijwilliger

In Nederland heeft 1 op de 9 mensen moeite met lezen, schrijven of spreken. De Bibliotheek heeft daarom samen met lokale partners een Taalhuis opgericht. Via het Taalhuis worden mensen geholpen die hun Nederlandse taal willen verbeteren. In de meeste gevallen oefenen de deelnemers samen met een Taalvrijwilliger. Als Taalvrijwilliger kun je het verschil maken in iemands leven.