Kinderen 0 - 4 jaar

'Met een kwartier voorlezen per dag, leert een kind 1000 nieuwe woorden per jaar.' Uit onderzoek blijkt steeds weer dat kinderen die als baby en dreumes al worden voorgelezen, later beter zijn in taal. Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen met voorlezen.

BoekStart

Vanuit deze gedachte is BoekStart ontstaan, een programma dat kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouders met (baby)boeken laat kennismaken.

Bij de geboorteaangifte krijgen de ouders van de gemeente een BoekStartbon. Hiervoor krijgen ze bij de Bibliotheek een gratis lidmaatschap voor hun baby en een BoekStart-koffertje met daarin twee boekjes om het voorlezen thuis te promoten.

Aantal BoekStartleden (0 - 2 jaar) op 01-01-2022
Stichtse Vecht 119 leden
De Ronde Venen 50 leden
Aantal koffertjes uitgedeeld 2022
Stichtse Vecht 130 koffertjes
De Ronde Venen 99 koffertjes

Nationale Voorleesdagen

In januari doet de Bibliotheek altijd mee aan de Nationale Voorleesdagen. Tijdens deze campagne, speciaal voor de kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, promoot de Bibliotheek het voorlezen, op de voorschoolse opvang en op scholen, en in de Bibliotheek en met themapagina’s op de website, extra nieuwsbrief voor ouders en persberichten /advertenties in de kranten.

Collectie

Naast een grote collectie prentenboeken bestaat de collectie voor baby’s en peuters uit boekjes die speciaal ontwikkeld zijn voor heel jonge kinderen, zoals stoffen boekjes, badboekjes, kartonnen boekjes en knisperboekjes.

Daarnaast is er een online collectie met digitale prentenboeken, voorleesfilmpjes, meertalige voorleesfilmpjes en interactieve prentenboeken.