Bezoekers

Naast de leden die materialen komen lenen ontvangt de Bibliotheek meer en meer bezoekers die geen lid zijn van de Bibliotheek. De Bibliotheek is een plek waar alle inwoners terecht kunnen.

Een plek om gewoon even de krant te lezen, een praatje te maken met een dorpsgenoot of in alle rust te werken. En ook een plek waar mensen geholpen worden om mee te kunnen blijven doen in de samenleving. Ze kunnen binnen lopen met een vraag en gaan naar buiten met een antwoord. En of dat nu een concrete vraag is over de belastingaangifte, omdat ze een computercursus willen volgen of beter Nederlands willen leren. Of een minder concrete wens als jezelf ontwikkelen, ontplooien. Iedereen is welkom, iedereen wordt geholpen, van jong tot oud, van vitaal tot kwetsbaar.

De Bibliotheek heeft in de negen vestigingen in Abcoude, Breukelen, Kockengen, Loenen, Maarssenbroek, Maarssendorp, Mijdrecht, Vinkeveen en Wilnis, en het afhaalpunt Nieuwer Ter Aa het afgelopen jaar bijna 300 duizend bezoekers ontvangen.

Stichtse Vecht 204.970 bezoekers
De Ronde Venen 94.487 bezoekers

Online bezoekers

Ook online is er voor zowel leden als niet-leden een groot aanbod. Leden kunnen materialen reserveren of verlengen. Daarnaast is er voor leden een groot aanbod aan online cursussen en naslagwerken waarvoor ze thuis kunnen inloggen.

Ook niet-leden kunnen gebruik maken van online cursussen. Dit zijn cursussen vooral gericht op computergebruik en beter Nederlands leren. Verder heeft de website een doorverwijsfunctie naar partners of betrouwbare website met informatie voor onder meer scholieren en studenten. Daarnaast biedt de website inspiratie. Het hele jaar door in de vorm van inspiratiepagina’s voor boeken en tijdens campagnes en feestdagen met speciale themapagina’s.

Websitebezoeken 147.878
Unieke websitebezoekers 81.106
Wise-app bezoeken 70.571

Meest bezochte pagina’s:

Home 118.090
Openingstijden 46.739
Lid worden 11.299
Collectie / inspiratie 11.255
Theorie rijexamen 9.347
Klantenservice 8.288
Jeugd & jongeren 6.799
Kinderen gratis lid 6.683
Agenda 5.537
Oefenen met taal 5.120
Abonnementen 4.449
Leren & hulp 4.066
Online cursussen 1.988
Vacatures & stages 1.917
Oefenen met de computer 1.391

Nieuwsbrieven

In het BiebPanel-onderzoek wordt aangegeven dat de nieuwsbrief van de bibliotheek de bekendste informatiebron is met betrekking tot de activiteiten in de Bibliotheek.

Leden, bezoekers en andere belangstellenden worden via nieuwsbrieven en mailings op de hoogte gehouden van nieuws en tips.

Verstuurde nieuwsbrieven 19 nieuwsbrieven
Gemiddeld aantal ontvangers 14.000 gemiddeld
Gemiddelde openingsrate 47%

Berichten waarop het meest wordt doorgeklikt:

Gewijzigde openingstijden 411
Blijf jezelf ontwikkelen met de online cursussen 375
Voorleesdagen 288

De reacties op nieuwsbrieven zijn over het algemeen positief:

• Goed om te lezen wat de Bibliotheek allemaal aanbiedt.
  • Maatschappelijke functies voor bieb helemaal goed. Vooral voor ouderen en jongeren. In de bieb een krantje lezen en of rustig studeren. Maar nu ook bloeddruk opnemen, hulp bij overheidsvragen! Super.
  • Diversiteit in onderwerpen waarin de bibliotheek actief is en een rol daarin kan spelen bij de burgers, lid of geen lid.
  • Goed initiatief om deze thema's te bespreken. Het leest als laagdrempelig. En is voor iedereen toegankelijk zonder lidmaatschap.

Een enkeling is minder blij:

• Er zit niets voor mij bij, te ver van huis.
  • Waar blijven de trainingen in de andere bibliotheken dan in Maarssen, Maarssenbroek, Breukelen en Loenen?
  • Overkill aan onnodige informatie.

Mailings

Naast de nieuwsbrieven lopen er diverse mailings:

De welkomstmails bestaat uit 3 mailings, bij dag 1, dag 14, dag 28

• Welkom na inschrijving BoekStart (0-2) verstuurd 410 / open 323 = 79%
  • Welkom na inschrijven 3-11 jaar: verstuurd 3410 / open 2315 = 68%
  • Welkom na inschrijving 12-17 jaar: verstuurd 1452 / open 1095 = 75%
  • Welkom na inschrijving 18-64: verstuurd 1150 / open 839 = 73%
  • Welkom na inschrijving 65+: verstuurd 301 / open 240 = 80%
  • Welkom na inschrijving Bezoekerspas (vanaf sept): verstuurd 68 / open 43 = 62%

Verder is er een exitmail, er is een retentiemailing voor bijna 18-jarigen die niet langer gratis lid zijn en er is een verjaardagscampagne.

• Exit na actieve opzegging abonnement, met vragenlijst over reden opzeggen: verstuurd 692 / open 480 = 69%
  • Exit na uitschrijving verlopen abonnement: verstuurd 334 / open 195 = 58%
  • Retentie 17-jarigen: verstuurd: 425 / open 311 = 73%
  • Verjaardag: verstuurd 12.699 / open 9237 = 73%

Scholen / Voorschoolse opvang krijgen 4 maal per jaar een nieuwsbrief gericht aan de ouders, die ze door kunnen sturen naar ouders. Ouders kunnen zich ook aanmelden voor deze nieuwsbrief. Ze krijgen de nieuwsbrief dan direct gemaild.

Uit de reacties blijkt dat vooral de verjaardagsmails zeer gewaardeerd worden. Voor kinderen t/m 11 jaar zijn er korte voorleesfilmpjes, voor jongeren en volwassenen zijn er leuke weetjes over verjaardagen. Enkele vrolijke reacties:

• Dank jullie wel. Mijn kindje was echt blij.
  • Het is een superleuk filmpje voor onze jarige zoon! Hij vond het erg leuk!!
  • Enorm leuk bedacht en toch weer een aandachtsmoment voor een kindje dat jarig is.
  • Superleuk dat ik gefeliciteerd word met mijn verjaardag. Leuk te lezen, de weetjes over verjaardag.
  • Leuk dat er aan je verjaardag wordt gedacht!!
  • Leuk om de weetjes te lezen over verjaardagen. Nooit geweten.
  • Dat ik niet vergeten word!
  • Ik kreeg een glimlach van de weetjes die ik nog niet wist. Ook leuke boekentips.
  • Het is een fijn gevoel en tegelijk wel een verrassing dat men zoiets heeft bedacht om mensen te feliciteren op haar/zijn verjaardag. Ga zo door.