de Bibliotheek op school

De Bibliotheek werkt nauw samen met het onderwijs. Alle scholen in de regio krijgen jaarlijks een uitnodiging voor groepsbezoeken. En met 17 scholen is er een samenwerkingsovereenkomst onder de naam 'de Bibliotheek op school'.

Groepsbezoeken

Alle scholen ontvangen elk jaar een aanbieding met het onderwijsprogramma: met bibliotheekbezoeken en projecten gericht op de beginnende lezers, groep 1, 2 en 3 en op groep 6 waarbij informatievaardigheden en mediawijsheid centraal staat.

Groep Aantal groepen Aantal leerlingen
Stichtse Vecht Groep 1 - 2 7 165
Groep 3 5 109
Groep 6 5 130
De Ronde Venen Groep 1 - 2 5 127
Groep 3 5 104
Groep 6 1 26
Totaal 28 661

de Bibliotheek op school

In 2022 zijn er twee extra leesconsulenten gestart bij de Bibliotheek. De vier leesconsulenten werken samen met 17 scholen.

Met de Bibliotheek op School (dBos) slaan het onderwijs en de Bibliotheek de handen ineen. In het programma van dBos is er dagelijkse aandacht voor leesplezier op school én thuis. Doel is om kinderen en jongeren te stimuleren meer te lezen én ze te leren beter en verstandiger om te gaan met internet. De vier deskundige leesconsulenten helpen op basisscholen om deze doelen te bereiken. Dit hebben ze in 2022 onder andere gedaan door:

• het samen met de school opstellen van een jaar-leerplan
  • boekpromotie in de klas
  • training van leescoördinatoren op de scholen
  • een landelijke monitor
  • collectie-advies aan de schoolbibliotheken
Stichtse Vecht 12 dBos-scholen
De Ronde Venen 5 dBos-scholen