Informatiepunt Digitale Overheid

Steeds meer inwoners weten de weg naar het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) te vinden. Bij het IDO kunnen mensen terecht met al hun vragen over de digitale overheid. Van het aanvragen van toeslagen of het invullen van de belastingaangifte tot het verlengen van het rijbewijs of het aanvragen van een urgentieverklaring. Afgelopen jaar zijn er ruim 200 vragen gesteld aan het IDO. Veel vragen waren er over het aanvragen van de energietoeslag.

Veel vragen kan de Bibliotheek zelf beantwoorden. Maar er zijn ook vragen waarbij de Bibliotheek moet doorverwijzen. Bijvoorbeeld omdat het privacy-gevoelige vragen zijn over DigiD, waar de Bibliotheekmedewerkers niet gerechtigd zijn bij te helpen. In dat geval wordt een klant doorverwezen naar een van de samenwerkingspartners, zoals Servicepunt De Ronde Venen, Welzijn Stichtse Vecht, Belastingdienst of de vakbond.

Ook is er doorverwezen naar diensten binnen de Bibliotheek, zoals inloopspreekuur van het SCC en SeniorWeb of de cursus Klik&Tik.

Meestgestelde vragen

In 2022 werden de meeste vragen gesteld over:
• Energietoeslag: 42
• Belasting / toeslagen: 19
• DigiD aanvragen of activeren: 16
• Gemeentelijke regelingen 16
• Verlengen rijbewijs door 75-plussers: 5

Training medewerkers

Het is belangrijk dat alle medewerkers gevoed blijven met actuele informatie. Daarom wordt er geregeld een fictieve vraag uitgezet onder de medewerkers; een vraag waarmee een klant aan de balie zou kunnen komen. Elke medewerker Informatie & Advies gaat op zoek naar het juiste antwoord. Verder zijn er jaarlijks trainingsdagen en workshops om bij te blijven.

Centraal Informatie Punt

In samenwerking met Welzijn Stichtse Vecht is de Bibliotheek in maart 2022 een pilot gestart met het Centraal Informatie Punt (CIP) in de Bibliotheek Maarssenbroek.

Iedere dinsdagmiddag is er een inloopspreekuur. Adviseurs van Welzijn Stichtse Vecht zijn in de Bibliotheek aanwezig en helpen met het invullen van formulieren en geven antwoord op vragen op het gebied van Wonen, Vervoer, Zorg, Welzijn en Financiën. Ze bieden ook hulp bij het vinden van vrijwilligerswerk.
Aantal bezoekers CIP: 112