de Bibliotheek in de kinderopvang

In de kinderopvang is de Bibliotheek actief met het programma Boekenpret. Verder zijn in 2022 de voorbereidingen gestart voor het programma BoekStart in de kinderopvang.

Boekenpret

In de kinderopvang wordt het programma Boekenpret aangeboden, een programma om het voorlezen aan kinderen van 0 tot 4 jaar te stimuleren. De peuterspeelzalen en kinderdagverblijven krijgen drie keer per jaar een kist met boeken om voor te lezen en om aan de kinderen mee naar huis te geven, zodat ook de ouders gestimuleerd worden meer voor te lezen.

In 2022 hebben 16 instellingen in Stichtse Vecht Boekenpretkisten ontvangen, 15 met subsidie van de gemeente, een stichting betaalt het zelf.

BoekStart in de kinderopvang

In 2022 zijn de voorbereidingen begonnen voor het programma BoekStart in de kinderopvang. Een leesbevorderingsprogramma voor de kinderopvang, waarbij kinderen van 0 tot 4 jaar, hun ouders en pedagogisch medewerkers intensief met boeken en lezen in aanraking komen via de kinderopvang. De Bibliotheek ondersteunt dit programme met een aantrekkelijke (voor)leesplek in de kinderopvang, met een collectie geschikte boekjes, deskundigheidsbevordering van pedagogisch medewerkers, betrekken van ouders, een voorleesplan en samenwerking in een leesbevorderingsnetwerk.

Het programma zal in 2023 van start gaan.