Leden

Bibliotheekleden hebben toegang tot een fysieke collectie boeken, tijdschriften, dvd’s, games en luisterboeken in de vestigingen. Leden kunnen daarnaast in bijna alle Bibliotheken in Nederland zonder extra kosten materialen lenen.

Verder hebben leden toegang tot de online Bibliotheek met e-books, luisterboeken, online tijdschriften, podcasts en speciaal voor de jeugd voorleesfilmpjes, digitale prentenboeken, oefensites voor schoolvakken, informatie voor spreekbeurten en werkstukken en ondersteuning bij dyslexie.

Ook kunnen alle leden online cursussen volgen. Er zijn meer dan 160 cursussen van Soofos en GoodHabitz, van management en marketing tot fotografie en gezondheid.

Alle online diensten zijn via een inlog bereikbaar; leden kunnen waar en wanneer ze willen gebruik maken van deze diensten.

In 2022 had de Bibliotheek ruim 16 duizend leden, ruim drieduizend daarvan hadden ook een account bij de online Bibliotheek.

Stichtse Vecht De Ronde Venen Totaal
Volwassenen + scholen 3.268 2.087 5.355
Jeugd t/m 17 jaar 6.795  4.191 10.986
Totaal 10.063 6.278
Digitaal abonnement 142
Online Bibliotheek 3.180

Een Bibliotheeklid vertelt enthousiast: “Je kan van alle vestigingen reserveren en je kunt boeken lenen uit de hele provincie, dus er is een ruime keuze.”

Een ander lid vertelt: “Bezoek geeft me rust maar tegelijkertijd kom ik er meestal geïnspireerd vandaan. Soms met verrassende boeken.”

Bezit & uitleningen

De Bibliotheek had in 2022 bijna 140 duizend materialen op de planken staan. Dat is gemiddeld 1,2 titel per inwoner. Het streefgetal voor bezit is 1,3 titel per inwoner. De Bibliotheek AVV zit daar dus 0,1 titel onder.

Stichtse Vecht 79.259
De Ronde Venen 51.710

De leden hebben samen totaal bijna 400 duizend materialen geleend. Dat is gemiddeld 24,5 materialen per lid.
Van de online Bibliotheek zijn bijna 40 duizend boeken geleend.

Stichtse Vecht 259.441
De Ronde Venen 139.462
E-books 27.567
Luisterboeken 11.327

Uit het BiebPanel-onderzoek onder leden komt naar voren dat 58% van de leden de collectie goed tot zeer goed vindt, 31% neutraal en 10% slecht.

Verder geeft 43% aan de Bibliotheek actief aan te bevelen bij familie, vrienden en bekenden. 79% van de ondervraagden geeft een 8 of hoger aan de Bibliotheek: “Er is veel keuze, ruimte en vriendelijke medewerkers.”