Oefenen met taal

Kunnen praten met de buren, met de dokter, of gewoon met de vriendjes van je kinderen. Naast het vinden van werk of het doen van een opleiding geven veel taalvragers aan dat ze met de mensen in hun omgeving willen kunnen praten.

"Ik wil graag Nederlands praten met vriendjes en vriendinnetjes van mijn zoontje. Volwassenen spreken al snel Engels.", geeft een jonge moeder aan. Een andere taalvrager verwoordt het als volgt: "Om contact te maken met Nederlanders, mijn buren. Ik kan niet praten met de muur.”

Taalhulp

Voor taalvragers is de Bibliotheek het centrale aanmeldpunt. Na aanmelding volgt een adviesgesprek met de taalinhoudelijk medewerker. Op basis van dat gesprek volgt een leeradvies en doorverwijzing naar aanbod. Dit kan zijn een taalcursus, een taalmaatje of een spreektaalgroep.
Bij het bieden van taalhulp aan inwoners werkt de Bibliotheek nauw samen met Welzijn Stichtse Vecht en Tympaan-De Baat.

Voor Oekraïense vluchtelingen was er een apart programma. Er zijn vrijwilligers geworven voor de begeleiding van Spreektaalgroepen met als doel ‘Beter meedoen in Nederland’.

De belangrijkste redenen waarom inwoners zich aanmelden voor taalhulp:

• werk vinden en/of baan behouden.
  • om een opleiding te doen.
  • om met anderen te praten; buren,
  • collega's op het werk.
  • minder eenzaam.
  • om de huisarts te begrijpen.
  • om kinderen te kunnen helpen

Aanmeldingen / intakes

Niet iedereen die zich aanmeldt wordt uitgenodigd voor een intake. Bijvoorbeeld omdat er geen aanbod voor ze is. Deze mensen worden gewezen op de webpagina Nieuw In Nederland, met diverse online cursussen en online hulp.

Stichtse Vecht 170 aanmeldingen 79 intakes
De Ronde Venen 103 aanmeldingen 62 intakes