Partners

De hulp die in de Bibliotheek geboden wordt, wordt in nauwe samenwerking georganiseerd samen met diverse partners.

De digitale hulp wordt georganiseerd en uitgevoerd samen met Computer Café Stichtse Vecht en SeniorWeb De Ronde Venen, Welzijn Stichtse Vecht en Tympaan-De Baat.

Taalhulp is een samenwerking van de beide gemeentes, Welzijn Stichtse Vecht en Tympaan-De Baat.

Voor het IDO wordt nauw samengewerkt met de beide gemeentes, Welzijn Stichtse Vecht en Tympaan-De Baat, servicepunten De Ronde Venen, Leef maatschappelijke dienstverlening, Kwadraad Maatschappelijk werk, Handje Helpen, Vluchtelingenwerk en Geldpunt.

Voor activiteiten voor ouders wordt samengewerkt met Ouders Lokaal. In de Bibliotheek Mijdrecht organiseren zij geregeld workshops en lezingen voor ouders en in de Bibliotheken Abcoude en Mijdrecht is wekelijks een Mama Lokaal voor zwangere vrouwen en jonge moeders.

Gezondheid / Duurzaamheid

In 2022 zijn, als pilot, een aantal lezingen, workshops en bijeenkomsten georganiseerd en gefaciliteerd over de thema’s gezondheid en duurzaamheid.

Gezondheid
Onder de noemer ‘Studio Gezond’ is in Stichtse Vecht een samenwerking gestart met Welzijn Stichtse Vecht om gezamenlijk activiteiten te organiseren op gezondheidsgebied. Dit heeft geleid tot een aantal workshops, lezingen en sessies ‘Kennisdelers’.

Aan de diverse activiteiten van Studio Gezond hebben 46 bezoekers deelgenomen.

In mei was er in de Bibliotheek Maarssenbroek en Mijdrecht een Bloeddrukmeetpunt, georganiseerd door de Hartstichting. Resp. 163 en 101 bezoekers hebben hier hun bloeddruk laten meten. Het resultaat hiervan is dat er meerdere inwoners naar de huisarts zijn gegaan met een (te) hoge bloeddruk.

In het najaar is er in De Ronde Venen samen met Senior Sportief Actief en Energieke Leefstijl een gezondheidsprogamma georganiseerd voor senioren.

Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid zijn er in de eerste helft van het jaar een aantal lezingen georganiseerd over onder meer over Consuminderen, Groener tuinieren en Gezonder leven met de natuur. Verder zijn in het eerste kwartaal een aantal klimaatgesprekken georganiseerd waarbij belangstellenden in gesprek konden gaan met deskundigen.

De diverse lezingen zijn bezocht door 64 deelnemers.

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen is er in maart een klimaatdebat georganiseerd in Bibliotheek Maarssenbroek met en door de Klimaatcoalitie. Hierbij waren 30 deelnemers aanwezig.

Daarnaast waren in beide gemeentes maandelijks Energieloketten in de vestigingen Abcoude, Mijdrecht en Breukelen. Dit wordt georganiseerd door resp. Energieke Rondeveners en Duurzame Vecht. De Energieloketten zijn bezocht door 15 bezoekers.

Omdat de Bibliotheek in de loop van 2022 de koers ten aanzien van deze onderwerpen gewijzigd heeft, zijn er in het najaar 2022 geen lezingen of workshops meer gegeven.