Jeugd 4 - 12 jaar

“Kinderen die veel lezen, zijn beter in taal. Want kinderen die veel lezen, scoren hoger op de cito eindtoets voor taal, rekenen en studievaardigheden. Veel lezen leidt tot een betere taalvaardigheid: woordenschat, begrijpend lezen, spelling, schrijven, grammatica.” aldus Kees Broekhof, expert leesbevordering bij Kunst van Lezen.

Leesplezier bijbrengen staat bij de groep kinderen van 4 tot 12 jaar dan ook voorop. Hoe meer leesplezier een kind heeft, hoe meer het leest, hoe beter het wordt in taal.

In het kader van leesplezierbevordering wordt er steeds meer en intensiever samengewerkt met het onderwijs. Zie hiervoor de Bibliotheek op school.

Collectie

De Bibliotheek biedt voor deze doelgroep een grote collectie prentenboeken, eerste leesboekjes, leesboeken en informatieve boeken. Voor kinderen die moeite hebben met lezen is er een Makkelijk Lezen Plein, met boeken die speciaal geschreven zijn in makkelijkere taal, maar die wel aansluiten bij de leeftijd van het kind.

Naast de fysieke collectie is er een grote online collectie met e-books, luisterboeken, collecties met informatie voor werkstukken en spreekbeurten en oefensites voor alle schoolvakken.

Taalvisite

“Een leerling uit mijn klas werd mega enthousiast na het zien van het boek ‘De gele ballon’, omdat hij dit boek kende van zijn taalvisite. Hij heeft dagen achter elkaar in het leeshoekje gezeten met dit boek en aan anderen voorgelezen” vertelt een leerkracht over een van zijn leerlingen.

Een andere leerkracht vertelt: “Zij heeft de laatste weken echt sprongen vooruit gemaakt. Als we naar de bibliotheek gaan voor het kiezen van nieuwe boeken, dan geniet ze zichtbaar als ze 2 leuke boeken heeft gevonden. Wanneer zij de beurt krijgt in de klas om te lezen en ik haar prijs na afloop van haar leesbeurt, verschijnt er een grote glimlach op haar gezicht.”

Taalvisite is bedoeld voor kinderen tussen 2 en 12 jaar die een taalachterstand hebben. Een vrijwilliger komt gedurende vijftien weken één uur per week op bezoek bij het gezin, leest voor, doet (taal)spelletjes, praat met het kind en betrekt ook de ouders hier actief bij. Dit is een belangrijk onderdeel van de Taalvisite, omdat via deze weg ouders zien hoe je kunt voorlezen, zodat zij het na de vijftien weken zelf kunnen oppakken.

Het jaar begon goed voor de Taalvisite met een donatie van de Geloofsgemeenschap Heilige Hart in Maarssen. Met de collectes eind 2021 konden kerkgangers een bijdrage doneren. Dit heeft voor de Bibliotheek een bedrag opgeleverd van € 1.668,-. Hiermee kon de Bibliotheek een aantal gezinnen extra helpen.

Stichtse Vecht 26 gezinnen gestart, met 38 kinderen
De Ronde Venen 15 gezinnen gestart, met 17 kinderen

Gezinsaanpak

De gezinsaanpak richt zich op leesbevordering in het hele gezin. Voorop daarbij staat het ondersteunen van ouders bij het stimuleren van de taal en geletterdheid van hun (jonge) kinderen thuis. Daarnaast kan er ook worden ingezet op het verhogen van het taal- en geletterdheidsniveau van de ouders zelf. Zo kun je ouders in staat te stellen hun kind(eren) te helpen bij hun taalontwikkeling en hun schoolwerk en vergroot je de betrokkenheid van ouders bij de school van hun kinderen.

Daarnaast kan de gezinsaanpak zich ook richten op de digitale vaardigheden.

De gezinsaanpak is een gezamenlijk project van de Bibliotheek, het onderwijs, het Digi-Taalhuis en samenwerkingspartners als het CJG en Welzijn.

De Gezinsaanpak zat in 2022 een pilot-fase. Er is een medewerkersbijeenkomst gehouden, met alle consultatiebureaus is overleg gevoerd over lezen en voorlezen, en op de consultatiebureaus is een kleine collecte boekjes geplaatst en informatie over de Bibliotheek en het belang van (voor)lezen.

Consultatiebureaus geven aan dat ouders meer voorlezen in de wachtruimte sinds de collectie boeken is geplaatst.

Om de effecten te meten is een vragenlijst gemaakt die begin 2023 wordt verstuurd. Ook zijn netwerkgesprekken met scholen gevoerd (in het kader van ouderaanbod op scholen i.s.m. de gemeentes). In de gemeente Stichtse Vecht is met een school een pilot ouderbetrokkkenheid gestart.

Nieuwsbrief ouders

In 2022 is de Bibliotheek gestart met een nieuwsbrief speciaal voor ouders van jonge kinderen. De nieuwsbrief wordt onder meer via scholen bij de ouders onder de aandacht gebracht.